Prepadnutá klenba nohy – príznaky, liečba a tipy na vhodnú obuv

Prepadnutá klenba nohy je nepríjemná diagnóza, ktorá dokáže poznamenať ako váš osobný, tak aj profesijný život. Pri včasnom zásahu našťastie máte veľkú šancu na vyliečenie. O čo vlastne ide, ako sa táto deformita prejavuje a čo sa s ňou dá robiť?

Prepadnutá klenba nohy, o čo ide?

Prepadnutá klenba nohy ohrozuje snáď každého moderný človek. Ide o deformitu, kedy klesne priečna alebo pozdĺžna nožná klenba, prípadne keď klesnú obe súčasne. V prirodzenom stave je klenba vo vyklenutí. V tejto správnej polohe ju držia šľachy a svaly v chodidle. Tie sa ale môžu oslabiť, čo spôsobí práve spadnutú klenbu.

Ľudská noha je geneticky pripravená na chôdzu na boso, a to po nerovnom povrchu, na ktorom musí neustále pracovať a balansovať. Pokiaľ chodíme na rovnom spevnenom povrchu, ktorý nás nijako nestimuluje, dôjde k oslabeniu šliach a svalov.

Rovnaké nebezpečenstvo prináša aj tesná obuv so stielkou, ktorá podporuje klenbovú časť. V tomto type topánok dochádza k pretlaku v oblasti chodidla, a teda sa znižuje jeho prekrvenie. Časom dôjde k celkovej únave chodidla a zníženiu jeho nosnosti - zníži sa klenba.

Okrem zlej obuvi a chodenia po rovnom spevnenom povrchu patrí medzi rizikové faktory obezita, genetika, hypermobilita (povolené väzy) a tehotenstvo. Na ploché nohy často trpia ľudia so zamestnaním, kde sa veľa stoja alebo chodia (kadernice, predavačky atď.). Aj nadmerné preťažovanie klenby je riziko, ktoré zmiernite nosením zdravotnej obuvi.

Pozor – plochá noha sa môže objaviť aj u detí. Ich chodidlá sa ešte len vyvíja a zle zvolená obuv ich môže vážne poškodiť. Na detských topánkach rozhodne nešetrite a radšej kupujte také, ktoré sú naozaj kvalitné.

Ako sa spadnutá klenba nohy prejavuje?

  • Únava - Prvým z príznakov prepadnutej klenby je únava chodidiel
  • Bolesť chodidiel - V počiatočných štádiách deformácie býva bolesť len mierna, síce pichľavá, ale nemusí nijako závažne obmedzovať. V prípade, že včas nezakročíte, bolesť chodidla sa stane závažnejšou a nedovolí vám ani športové aktivity alebo dlhotrvajúcu záťaž.
  • Bolesť chrbta - Pacienti s prepadajúcou sa klenbou na oboch chodidlách často pociťujú bolesť v chrbte. Klenba sa totiž neprepadá na oboch nohách rovnakým tempom, a tak dochádza k asymetrickému postaveniu panvy a zlému postaveniu chrbtice. To sa môže prejaviť aj bolesťou bedrových kĺbov alebo kolien.
  • Vbočený palec - Táto deformita sa k spadnutej klenbe často pridružuje. V tomto článku sa dozviete viac informácií o vbočenom palci.

3 stupne plochých nôh

Pokles klenby nohy má 3 štádiá. Prvé dve sa dajú zvrátiť, tretie štádium sa považuje za nevratné a s deformáciou sa v tomto momente už nedá veľa robiť. Štádiá sú nasledujúce:

  1. Klenba sa oplošťuje iba počas záťaže. Prvý stupeň je možné spoznať podľa začínajúcej bolesť a tiež podľa odtlačku nohy. Ten je mierne rozšírený v stredovej časti.
  2. Tzv. stredne plochá noha. Počas chôdze dochádza k prenášaniu váhy na vnútornú stranu chodidla. Poznáte to hlavne podľa obuvi, ktorá je na vnútornej strane viditeľne zošliapaná a viac opotrebovaná.
  3. Silne plochá noha. Došľapujete na vnútornú stranu. Deformácia je prakticky nevratná. Mäkké tkanivá sú prispôsobené zmene v chodidle a len ťažko sa s tým dá niečo robiť.

Aká je liečba

Liečbu stanoví ortopéd. Keďže je včasný zásah kľúčový, s návštevou lekára neotáľajte. Okrem rehabilitačného cvičenia vám pravdepodobne odporučia ortopedické vložky do topánok a ortopedické topánky.

Prevencia prepadnutej klenby

U detí prepadnutej klenbe predchádzame vhodnou obuvou. Ale aj tým, že ich nenútime do pohybových aktivít, na ktoré zatiaľ nie sú ich nohy pripravené. To je dôležité najmä u malých detí. Nemali by príliš dlho stáť, ani chodiť, pokiaľ na to nie sú fyzicky zrelé. U starších detí je zase nebezpečenstvom nadmerný fyzický výkon.

U dospelých osôb predchádzame prepadnutej klenbe výberom vhodnej obuvi. Pre dámy sú to dámske zdravotné topánky a pre pánov zase pánske zdravotné topánky. Je dôležité, aby ste mali dostatok miesta na prsty, nič vás neškrtilo. A zároveň aby stielka bola dostatočne pružná. Obuv je dobré vybaviť ortopedickou vložkou, predovšetkým pokiaľ pred sebou máte dlhodobejšiu záťaž (zamestnanie, fitness centrum).

Dobrým cvičením na prevenciu je chôdza naboso po nerovnom teréne, napríklad po piesku alebo kamienkoch. Ďalej odporúčame prekrvovať nohy pomocou striedavé kúpeľe v teplej a studenej vode, napríklad doma v lavóre.